Investoval som tisíce eur do vzdelania. Aká je návratnosť a prečo to bolo najlepšie rozhodnutie?

Dokážete si predstaviť situáciu, že sa 18 rokov venujete nejakej oblasti, potom o všetko prídete a ocitnete sa na úrade práce? Chvíle, kedy si dvakrát rozmyslíte, kam pôjde každé jedno euro. No a takto sa začína môj príbeh v roku 2016. Nič príjemné, ale práve vtedy som urobil to najlepšie strategické rozhodnutie – nevzdal som sa. 

Vybudovať biznis znamená, vybudovať v prvom rade seba

Nie je sa čím chváliť, ale aby ste pochopili kontext toho, prečo som postupne minul tisíce na vzdelanie, tak každý kto pozná môj príbeh vie, že v roku 2016 som profesne prišiel o všetko. 

Úspešne vybudovaný biznis, do ktorého som dal celého seba, som žiaľ musel zanechať a nastal čas, kedy každý môj krok musel byť poriadne premyslený. V období absolútnej bezmocnosti som sa musel sústrediť na to, čo bude, nie na to, čo bolo. Rozhodol som sa začať  budovať svoje ďalšie – nové schopnosti.


Ak vás zaujíma o akom biznise tu hovorím, viac si môžete prečítať v článku Tanečná škola, ktorá zmenila mnoho


PRAX VS. VZDELANIE

V situácií, v ktorej som sa nachádzal existovali dve možnosti:

  • čím skôr sa niekde zamestnám a zabehnem do kolobehu tradičného pracovného života,
  • risknem to a začnem opäť slobodne budovať seba, ale po novom.

Predstava prvej možnosti mi naháňala nepokoj. Nikdy som nebol rádovým zamestnancom v pozícii, aby som dlhodobo rutinne zastával nejaké miesto (tým neznižujem tento typ práce). Ide o to, že roky som žil tak, ako som chcel ja, budoval som to, čo bolo moje, robil som to, čo ma bavilo a ešte som mal za to aj zaplatené. 

RISKNEM TO 

Po tom, čo domňa hučali, že to budem mať po odchode z predchádzajúcej profesie v živote ťažké, začal som naozaj vážne pochybovať, či dokážem robiť aj niečo iné.

Mali pravdu, bolo to ťažké, ale postupne, keď som z celého šoku triezvel a moja myseľ sa obnovovala, prichádzal som na to, že nejaké schopnosti mať musím, keď som dokázal viesť tak úspešný a veľký projekt. 

Zhodou náhod som si v auguste roku 2016 otvoril Digitálnu Garáž od Google , pri ktorej som pochopil, že marketingovému a digitálnemu prostrediu nielen rozumiem, ale že ma aj nesmierne baví.

A tak mi z toho všetkého vyšiel určitý typ talentu pre spomínaný marketing a pretavovanie ideí do reálnej podoby. Veď aj môj predchádzajúci biznis vznikol vďaka veľmi malej a nevinnej myšlienke. Robil som to však intuitívne, nemal som školu a ani odbornosť.

Začal som teda hľadať možnosti a malými krokmi sa zoznamovať s prostredím marketingu. Zisťoval som, čo musím všetko vedieť a čo musím všetko urobiť preto, aby som sa marketérom a idea makerom stal.

VÍZIA NIE JE KLIŠÉ

Naozaj to začalo snom, víziou, či cieľom, nazvi to akokoľvek, podstatné je, že som odmietol nejaké prežívanie a cyklenie sa v nekonečnej rutine. Odvážil som sa ísť do úplne nových vecí. 

A rovnako to podľa mňa platí aj pre teba. Je úplne jedno, kde sa práve nachádzaš, či si študent, brigádnik, na úrade práce, máš vlastný biznis, chceš vlastný biznis, si zamestnanec, ktorý sa chce pohnúť ďalej, alebo len tak máš rád byť vzdelaný a rozhľadený. Systematickými krokmi sa vieš dostať kamkoľvek.

Ja milujem budovať vlastné projekty, ale aj rád pomáham budovať projekty iných, a tak som po ukončení svojho úpešne rozbehnutého biznisu v roku 2016, ako riadne zapísaný člen úradu práce, uvidel vo svojich nalomených predstavách dva smery, ktorými sa chcem prostredníctvom marketingu uberať. 

  • Budovať svoje projekty
  • Pomáhať budovať biznis iných

Keďže z profesnej minulosti viem, že kľúčom k prebratiu zodpovednosti za podobné ciele je odbornosť a skúsenosť, rozhodol som sa optimalizovať svoje životné náklady a naplno investovať svoje úspory do vzdelávacieho procesu a získať prvých klientov.

Pokúsil som sa vytvoriť symbiózu spojenia vzdelávania a praxe.

STRATÉGIA

Koncom roka 2016 som si na časovú os zaznamenal strategický dvojročný plán, vďaka ktorému som si sám seba predstavil v júni roku 2019. Porozhliadol som sa po všetkých dostupných možnostiach a tie som si zapísal.  Okrem všetkých miľníkov, ktoré som potreboval dosiahnuť, dominovali tomuto kalendáru najmä vzdelávacie kurzy, workshopy, cestovanie a školenia. 

Tento kalendár som samozrejme za pochodu upravoval, dopĺňal a aktualizoval. Trpezlivo som vyhľadával každú príležitosť.

PRÍLEŽITOSTI SA DOSTAVILI

Počas nasledujúcich dvoch rokov sa udiali zázračné veci a ak máš jasný cieľ, vytýčené body a poriadne sleduješ všetky dostupné možnosti, podariť sa ti môže neuveriteľné. Tak napríklad: 

  • Bol som úspešným uchádzačom v grantovej schéme Cestuj na medzinárodné odborné podujatie, vďaka čomu som navštívil svetové marketingové školenia, konferencie a workshopy v Prahe, Amsterdame a Frankfurte, kde mi bola preplatená letenka, ubytovanie a vstup na podujatie v celkovej hodnote viac ako 5000 €.

Aby sa nepovedalo, že to všetko len tak spadlo z neba, tak vždy bolo potrebné splniť niekoľko podmienok a spísať projekt, ktorý prešiel schvaľovacím procesom a plávať v mori byrokracie. Aj toto bola veľká škola.

No a samozrejme ma tieto školenia tak neuveriteľne naštartovali, že mi priniesli do cesty prvých klientov, čo malo za následok, že tie ďalšie školenia som si už bol schopný zaplatiť sám.

NESMIERNE NÁROČNÉ

Ono to všetko znie tak krásne, že investoval som tisíce a jazdil si po kurzoch, parádička život, ale pozor! Prespával som na letiskách a zatiaľ čo väčšina z vás spala, ja som jazdil na otočku po nociach vlakom, aby som si odmakal dané školenia a utekal zasa naspäť do práce.

A nato aby som si tento špás mohol vedieť dovoliť, tak počas všetkých tých ciest som sa musel vedieť sústrediť na svojich klientov a najmä na moje-vlastné projekty, ktoré mali byť gro toho, prečo to robím. Využíval som každú príležitosť tvoriť, pracovať, učiť sa a občas aj oddychovať.

Môj time management vyzeral v niektoré dni bežne aj takto: 

  • 10:00 právne poradenstvo 
  • 12:00 obed
  • 13:00 stretnutie klient 1
  • 14:30 skype call 
  • 15:30 stretnutie kient 2
  • 16:30 stretnutie klient 3 
  • 17:30 večera
  • 18:00 večerné školenie 

No a popritom tradičné problémy bežného života, ktoré som zvládol vďaka úžasnej manželke a pomoci od rodiny z oboch strán.

JE Z ČOHO VYBERAŤ

Na Slovensku sú desiatky vzdelávacích iniciatív, kurzov a školiacich projektov. Zaplatil som si niekoľko z nich, no najnovšie je to Creative Academy, kde som si dva mesiace cibril svoju kreativitu v komunite rovnako zapálených študentov a podnikavcov pod vedením 12 lektorov priamo z brandže.

Na hodinách hovoríte o 18 témach marketingu, stratégie, aktivite v online a offline priestore, taktike pri komunikácii a najlepšie na tom sú praktické úlohy, ktoré riešiš spolu s kolegami počas hodiny.

To všetko ti dodá odvahu do vecí, o ktorých si predtým ani neuvažoval. A ako už názov štúdia hovorí, pravá hemisféra sa roztočí na plné obrátky a svoje nápady nebudeš stíhať vstrebávať.

Okrem toho, že Creative Academy vedie svoju školu v Bratislave, či Prahe, zavítala prvý a nie posledný krát aj do Košíc. Plná miestnosť študentov jasne naznačila, aký je na východe po týchto informáciach hlad. 

photo credit: Creative Academy & Nikoleta Mackovjaková

PREČO INVESTOVAŤ DO ŠTÚDIA AKO JE CREATIVE ACADEMY?

Istota

V mojom prípade marketéra a kreatívca mám vnútorný nepokoj pri predstave, že ponúkam tieto služby bez toho, že sa viem za svoje schopnosti postaviť a svoju prácu si obhájiť. 

Poznanie

To isté platí, ak chcem budovať vlastnú firmu. Podobné vzdelávacie programy vám ukážu, či to robíte dobre, aké sú aktuálne trendy, čomu sa vyvarovať, načo dbať a kde naopak pridať. 

Ľudia

Kurzu sa zúčastnia neznámi ľudia z rôznych sfér podnikania, no pri dlhodobom štúdiu máš skvelú príležitosť spoznať svojich kolegov-študentov a získať dlhodobé vzťahy, či dokonca budúce spolupráce.

Spätná väzba

Iba málokto z lektorov odmietne, aby si ich po hodine zastavil a opýtal sa na ich názor v súvislosti s tvojou činnosťou. Priame rady, za ktoré si konzultanti pýtajú nemalé peniaze máš v cene kurzu.

photo credit: Creative Academy & Nikoleta Mackovjaková

ZHRNUTIE

Postupne som pochopil, že to nie je len o otáčaní peňazí a uchmatnutí certifikátu. Je to najmä o cenných kontaktoch, odborných názoroch na moju prácu a neustálej prítomnosti v komunite. V komunite, v ktorej trénujem svoje schopnosti, prezentujem svoju osobnosť a diskutujem o témach, ktoré sa týkajú priamo toho, čo robím. 

V dobe kedy sa informácie menia zo sekundy na sekundu beriem vzdelávaciu aktivitu ako povinnosť a zodpovednosť voči sebe a mojim klientom a to aj napriek tomu, že som napríklad na tieto večerné sedenia v Creative Academy dvakrát v týždni pravidelne prekonával vzdialenosť sto kilometrov. 

ODBORNÉ ŠKOLENIA VS. VYSOKÁ ŠKOLA

Prečo som si radšej nevybral vysokú školu? Neviem, takto to v čase išlo a takto to aj akosi vyšlo. Nedokážem to porovnať, keďže výšku nemám (zatiaľ). Paradoxom však zostáva, že prevažná časť študentov na každom zo školení, na ktorom som bol mala titul. Dokonca títo účastníci mali aj svoje dobre rozbehnuté projekty.

Dedukujem teda, že vysoká škola je pre úspech v biznise zatiaľ irelevantná.

CHOĎ DO TOHO

Nevravím, že tisíce do vzdelania z teba spravia majstra sveta a tým si kúpiš úspech. Aj tak sa nakoniec tvoja odbornosť prejaví vo výsledkoch v práci. Hovorím ale, že investícia do vzdelania je investícia do seba. 

Nečaká ťa žiadne memorovanie, ale moderná výučba a ak tvoj biznis model zapadne do prostredia, tak sa ti náklady reálne vrátia nielen vo forme peňazí, ale aj vo forme nových vedomostí, ktoré potom aplikuješ do svojho biznisu a celého života.

Ja som toho živým príkladom. Vďaka tejto nemalej investícií a školeniam ako Creative Academy som pomohol už niekoľkým projektom v online svete zažiariť. A aj vďaka Creative Academy mám odvahu a prostriedky na to, aby som opäť investoval a definítivne naplniť svoju víziu z roku 2016.

Otváram moje dva najnovšie projekty, na ktorých som tvrdo a trpezlivo pracoval.

Už čoskoro www.matuskasicky.com a www.credes.sk 

2 comments Add yours
  1. Zdravím, prečítal som si tvoj článok ohľadom preplatení rekvalifikačných kurzov a chcem sa ťa opýtať (dúfam, že tykanie nevadí) v minulosti som raz žiadal o rekvalifikačný kurz a bol mi zamietnutý (podľa slov referentky dávajú prednosť starším, vtedy som mal 22 čo síce moc zmysel nedáva ale nevadí).
    No k otázke, teraz mám 24 a chcem si podať žiadosť znova, no v odvetví s ktorým moja stredná škola nemá mnoho spoločného, vyštudoval som odbor grafik, no chcem ísť za tým čo ma baví a to je práca s autami, konkrétne lakovanie áut a teda sa chcem opýtať, nezohráva rolu to, že moje vzdelanie musí nejako súvisieť s kurzom? Následne som chcel požiadať o druhý kurz, ktorý je príprava áut na lakovanie a teda spolu súvisia, cena kurzov je 2 000€ a 1 000€ + som sa niekde dočítal o príspevkoch na ubytovanie (no to neviem či je aktuálne) keďže je to dosť ďaleko od miesta kde bývam.

    1. Čaves, jasné, tykaj 🙂 Nerozumiem argumentu, že dávajú prednosť starším, podľa mňa by si v zákone našiel klauzulu, kde sa referentky musia riadiť nejakými pravidlami a medzi nimi určite je nepreferovať jedného žiadateľa pred druhým na základe veku. Ak obaja spĺňate podmienky, musíte mať rovnaké právo dostať sa k príspevku. Neviem ti povedať, či schválenie príspevku podlieha tomu, aby si tú činnosť, v ktorej chceš podnikať mal vyštudovanú. Ja som vyštudoval stavebný manažment a príspevok som dostal aj na činnosť marketingu a reklamy, i keď je pravda, že predtým som si urobil tie marketingové rekvalifikačné kurzy. Je to asi o tvojej obhajobe zámeru a vypracovaní podnikateľského plánu. Na toto sa určite opýtaj svojej referentky. Áno, počul som, že sa riešia už aj nejaké náhrady za ubytovanie, malo by sa to volať REPAS+ alebo takto nejako. Dúfam, že som pomohol, ak niečo, kľudne ma ešte kontaktuj.

Nebojte sa komentára, radi pokecáme.