Hľadáš prácu? Životopis nestačí. Premyslená online sebaprezentácia ti pomôže uspieť.

Vzdelanie a prax sú dôležitým, ale už nie kľúčovým faktorom, na základe ktorého vás zamestnávateľ prijme do zamestnania alebo klient s vami uzavrie spoluprácu. Môžete mať vzdelanie aj prax a stále vás nemusia pozvať na pohovor, respektíve obchodné stretnutie. Čo robiť a ako vyniknúť v dobe digitalizácie?

Tento článok vznikol ako pomocná barlička naučiť sa byť kariérne chytrý, mať základné digitálne zručnosti a prezentovať seba a svoje schopnosti tak, ako sa do najbližších rokov patrí, pretože bežný životopis už nestačí.

Ponorte sa do čítania, čakajú vás:

  • relevantné dáta,
  • vecné rady a tipy
  • zamyslenie
  • vzor životopisu
  • riešenia

… a aby ste nemali pocit, že sú to iba moje múdrovačky, opýtal som sa na názor kompetentných značiek, ktoré k téme majú čo povedať: 

  • Grow with Google Slovensko
  • Profesia.sk

BYŤ, ČI NEBYŤ?

Azda najznámejší monológ o zmysle života patrí Shakespearovej tragédii Hamlet. Ako to súvisí s témou?

Čoraz častejšie sa v spoločnosti rieši dilema, či byť alebo nebyť na internete. Spomeňte si na rok 2018 a poprask okolo GDPR. Tu však treba povedať, že my sami dobrovoľným každodenným používaním internetu zodpovedáme za obsah, ktorý pridávame a čo o sebe “veľkému bratovi“ prezradíme.

Z nevýhody urobte výhodu

Suma sumárum: chtiac – nechtiac, súkromia sme sa už čiastočne vzdali. Ak by ste mi ale položili otázku, či aj napriek tomu má zmysel zvereňovať na webe o sebe informácie, odpovedal by som vám ako marketér, že áno, ak strategicky urobíte z internetu príležitosť.

Vďaka dohľadateľnosti informácii o nás sa totiž otvára priestor premeniť túto skutočnosť v náš prospech. Stačí iba vedieť ako.

GOOGLE, GOOGLE POVEDZ MI KTO JE NA SVETE NAJKRAJŠÍ?

Ako na internete vyzeráme? Schválne, zadajte do google vaše meno. Čo vám výsledky vyhľadávania ukážu? 

Už prieskum z roku 2014 popisuje, že 80% zamestnávateľov vaše meno zadá do google predtým, než sa rozhodne, či vás pozve na pohovor. ZDROJ: Huffpost

Dôvod je prostý. Google personalistovi zobrazí odtlačky vašej digitálnej histórie. Zámerom nie je hľadať niečo negatívne, ide o praktickú vec, kedy vďaka rýchlemu screeningu dokáže firma alebo klient okamžite overiť, selektovať, ušetriť svoj čas, prostriedky a získať: 

  • vizuálnu predstavu ako vyzeráte
  • okamžitý preklik na vaše sociálne siete
  • výsledky, odkazy a konotácie, ktoré sú skloňované s vašim menom

TRI SCENÁRE

  • Ten človek neexistuje?

Klient alebo potenciálny zamestnávateľ zadal vaše meno do vyhľadávania a nič. Ani zmienka. Niekto si povie super. Ja by som sa ale priveľmi netešil, pretože to môže znamenať napríklad, s nadhľadom povedané, že: Niečo skrývate alebo ste zaspali dobu.

  • Zobrazili ste sa, ale ufff …

Výsledok vyhľadávania ukáže vaše meno v spojitosti s podlžnosťami, meno sa zobrazuje pri komentároch na podivných stránkach divných médii a po rozkliknutí na sociálne siete je vaša nástenka plná nenávisti, oplzlých fotiek a vulgárnosti.

  • Našli sme ho/ju! Okamžite mu/jej volajte 🙂

Klienti alebo potenciálni zamestnávatelia zadali vaše meno do vyhľadávania a BUM. Vlastná webová stránka, fotky v Google obrázkoch, udržiavaný profil na LinkedIn, Facebooku a Instagrame. Vaše meno sa objaví v nejakom milom rozhovore alebo v spojitosti s dobrovoľníctvom.


Ak by ste boli zamestnávateľ alebo potenciálny klient, asi je jasné, ktorá z týchto troch možností zvyšuje šance, že daného človeka chcete stretnúť alebo pozvať na pohovor medzi prvými.


GRATULUJEME, UŽ STE ZAČALI

Ak sa pýtate, čo robiť a kde začať, tak vám musím povedať, že to, že čítate tento článok znamená, že ste už začali. Teraz dajte do pohybu kroky, ktoré si síce vyžadujú dávku trpezlivosti, ale nenechajte sa vyrušovať. Zamerajte sa na dlhodobú víziu, pre ktorú to celé robíte.

1. Úprava siete Facebook

Tento krok je skvelou sebareflexiou. S odstupom času môžete vidieť, akí ste boli. Začnite tým, že si rozkliknete svoje profily a preskrolujte sa do histórie. Akýkoľvek príspevok, ktorý pôsobí vulgárne a nechutne zmažte.

Takto si prejdite a vyfiltrujte každý jeden post, ktorý ste kedy zavesili. To isté platí o fotkách a videách, ktoré ste zdieľali alebo na ktorých vás označili. 

Príspevky, ktoré majú súkromný charakter v nastaveniach súkromia nechajte zverejnené len pre svojich priateľov a príspevky, ktoré uznáte, že vás majú nejakým spôsobom reprezentovať zverejnite pre všetkých.

Ak neviete ako, tak sa to robí v nastaveniach, pri každom zo zverejnených postov. 

profil na facebooku

2. Tvorba nových profilov

Google accountsuper praktická vec, ktorou pokryjete tie najpoužívanejšie webové platformy. Jedno prihlásenie do účtu Google rieši za vás celý balík podproduktov ako Gmail, Kalendár, Youtube, Google Disk a desiatky príležitosti na vzdelávanie, napríklad Digitálna Garáž.

Nezabudnite si na Gmaily nastaviť fotku a do mailového podpisu zadať kontaktné info. Aj takéto detaily dokážu zvýšiť serióznosť.

LinkedIn – sociálna sieť zameraná na obchod je niečo ako online životopis alebo portfólio praxe. Nachádza sa na nej množstvo zamestnávateľov, značiek a lovcov nových zamestnancov. 

V rámci komunikačných kapacít, ktoré každý z nás má, nepovažujte za povinné prispievať tam pravidelne na nástenku. Skôr sa zamerajte na dobre a ak to je možné bohato, no relevantne vypracovaný profil.

profil na linkedin

Behance – najväčšia sieť pre umelcov, grafických dizajnérov a rôznych kreatívcov, ktorá zaznamenáva práce týchto ľudí, prezentuje ich portfólio a bližšie informácie o projektoch.

Ak ste sa v tejto kategórii našli, Behance je nutnosť, kde by ste sa mali prezentovať. A opäť platí, nemusíte sa tejto sieti venovať denne, podstatné je vytvoriť si svoj profil, naplniť ho a priebežne ho aktualizovať.

Profesia – predstavovať najväčšiu značku zaoberajúcu sa produktami a službami zameranými na prácu na Slovensku je zbytočné.

To podstatné pre vás je mať na pamäti event Profesia Days, na ktorom ak hľadáte prácu, by ste vy a vizitky/životopis vo vašich vreckách nemali chýbať. A samozrejme nevynechajte možnosť vyplniť si profil na tomto portáli, aby ste vedeli na pracovné ponuky reagovať okamžite.

3. Promo fotenie

Dôležitá časť do celej skladačky sebaprezentácie. Stačí sa ozvať fotografovi zameranému na life style a portrétové fotenia a pustite sa do toho.

Vyberte miesto: najlepšie prirodzené prostredie, žiaden nasilu nadizajnovaný vyumelkovaný sci-fi priestor. (neplatí pre kreatívcov-umelcov)

Vyberte outfit: buďte takí, akí ste, dôležité je cítiť sa pohodlne a na nič sa nehrať. 

Fotky nepreretušujte. Toto nie je fotenie na oznamko. Ak pri vašej činnosti nevyužívate oblek, tak sa v ňom ani nefoťte. Výsledkom fotenia majú byť fotky, ktoré sú späté s tým, akí ste, čo robíte a pre koho. Alebo akí ste, čo chcete robiť a pre koho to chcete robiť. 

fotenie do životopisu

4. Webová stránka

Na Zemi žije 7,7 mld. ľudí. Z toho 4,5 mld. má prístup na internet. Druhé najväčšie zastúpenie užívateľov internetu má Európa. Základné zručnosti internetu majú všetky vekové kategórie a počet aktívnych webových stránok je niečo medzi 1,6 a 1,9 miliárd. 

… a všetky čísla kvôli digitalizácii sveta stále rastú a stále rásť budú. ZDROJ: Hostingfacts

Internetové prostredie je naozaj silný prostriedok na to, aby kariérne ambicióznejší jedinci dokázali porásť. Na internet sa presúva všetko a vy by ste tam nemali chýbať.

  • Webová stránka nie je premňa

Nesúhlasím. Každý z nás sa kariérne profiluje. Dokážem si predstaviť super reprezentatívnu webovú stránku u elektrikára, prekladateľky, hudobníka, it-čkára, športovca, spisovateľa, hrnčiara, u manikérky, opravára áut, či pestovateľa bylín. 

  • Webová stránka je pre každého

Nech mi niekto povie, prečo by si vlastný web nemohol urobiť aj predavač, ktorý je ambiciózny a rozhodne sa po rokoch praxe v prostredí obchodu vytvoriť si webový profil, ktorý zašle zamestnávateľovi, ak sa rozhodne uchádzať o nejakú manažérsku pozíciu. 

Zamestnávateľ okamžite vidí, že záujemca je reprezentatívny, má prax, vie komunikovať, vie predávať, rozumie marketingu a keďže si to všetko dokázal zmanažovať, tak ovláda aj základy manažmentu. Z môjho pohľadu, šance kariérne porásť okamžite narastajú. 


TIP

Dôveru a hodnovernosť vašej práce môžete podvihnúť aj tým, že si požiadate o referencie tých, s ktorými ste počas kariéry už spolupracovali. Opýtajte sa ľudí a šéfov na to, ako sa im s vami spolupracovalo, či by vás odporúčali ďalším a ako hodnotia vašu činnosť. Tieto referencie môžete s ich súhlasom perfektne zakomponovať do webovej stránky a navýšiť svoj kredit.


A teraz si predstavte: spojiť obsah z klasického životopisu, s obsahom, ktorý ste o sebe vytvorili na profiloch sociálnych sietí. Prepojte to s fotkami ktoré ste nafotili a získanými referenciami.

Už len to nechať celé učesať u webdizajnéra a wualá, vďaka spolupráci s grafickým dizajnérom a programátorom sa zrodila vaša reprezentatívna internetová vizitka.

profilová webstránka

5. Ak životopis, tak nech je iný

Ak aj budete niekam posielať životopis, urobte všetko preto, aby ste ten svoj oddelili od ostatných. Ak nie je v podmienkach posielať životopis podľa normy, tak nech vytŕča: vizuálne aj obsahovo.

Jasné, vy neviete ako tie ostatné vyzerajú. Garantujem vám, že väčšina bude vyzerať bežne a prehliadnuteľne: wordovský súbor – v rohu fotka – obsah na jednu stranu – základné info – sevas.

Vy sa snažte urobiť čo najlepší prvý dojem, nech už prvá strana núti personalistu zastaviť sa pri vás. Odporúčam nechať si životopis vyrobiť u grafického dizajnéra, obsah životopisu postaviť na mieru pre danú pozíciu, na ktorú sa uchádzate a vyzdvihnite v ňom aj dobrovoľnícke aktivity, participovanie na projektoch a nezabudnite spomenúť stáže, školenia a veci, ktoré ste urobili nad rámec bežnej profesnej aktivity.

Zabodujte tým, že priložíte k životopisu aj sprievodný odporúčací list od predošlého zamestnávateľa napríklad.

Ja som doposiaľ životopis na papier dávať nemusel, ale zvolil som si v rámci svojho webu netradičné riešenie (aj to je výhoda osobnej webstránky), online životopis: https://matuskasicky.com/zivotopis/

Vzor životopisu, ktorého súčasťou je aj vzor motivačného listu dávame na stiahnutie.

Životopis vzor

6. Bonus: Vlastný blog/vlog

Keď chcete cibriť svoje komunikačné zručnosti a profilovať svoju odbornosť ešte viac, založte si blog alebo vlogujte. Zabijete tri muchy jednou ranou: 

  • písaním/natáčaním sa ešte viac v danej oblasti zdokonaľujete
  • zviditeľňujete svoju činnosť
  • v očiach klienta alebo zamestnávateľa vám narastá vaša hodnota (ak to robíte dobre)

MÁM TO, ČO POTOM? 

Dajme tomu, že rezbár Janko Mrkvička si to všetko urobil. Janko vyhľadá svoje meno cez Google.

Čo mu vyhodí?

  • profilová fotka Janka Mrkvičku je v Google obrázkoch
  • Janko má Facebook 
  • Janko má LinkedIn
  • Janko má Behance
  • Janko má Instagram
  • Janko píše blog o umeleckom spracovaní dreva
  • Janko točí videá, v ktorých popisuje ako si urobiť vlastnú rezbu
  • Janko má vlastnú webovú stránku s portfóliom 

Janko teda môže v kľude zaslať svoj životopis a čakať na pozvanie na pohovor alebo rozbehnúť vlastný biznis. (podľa toho, čo mi o Jankovi na Google vyskočilo, by som povedal, že podnikanie už dávno rozbehol)

BA DUM TSS

Článok vás nemá pritlačiť k múru. Je normálne, ak ste ambiciózni v inom ohľade a to v akej kariérnej pozícii sa nachádzate vám maximálne vyhovuje.

Cíťte sa preto slobodne. Článok nemal nakopnúť všetkých, ale toho koho nakopnúť mal, toho už nakopol. 

RIEŠIL SOM PODOBNÚ DILEMU

To, čo spomínam vyššie je vlastne môj príbeh a kroky, ktorým vďačím za to, že dnes stojím pevne na nohách. 

Vlastne iba vďaka sebaprezentácii, digitálnym zručnostiam a webovej stránke www.matuskasicky.com, ktorú som si postavil podľa mojich potrieb majú klienti k mojej osobe a práci pri prvom kontakte vyššiu dôveru. 

Viem to, pretože mi to sami povedali.

životopis nestačí

ČO NA TO TÍ NAJPOVOLANEJŠÍ? 

Článok som doplnil názormi významných značiek, ktoré k danej téme majú čo povedať. Otázka znela: 

Ako dnes vnímate sebaprezentáciu ľudí-jednotlivcov vo webovom prostredí? Hraje starostlivosť a cit pre reprezentatívne vystupovanie na internete významnú rolu na trhu zamestnávania a biznisu? Čo by ste ľuďom poradili, aby robili, ak by chceli spomedzi všetkých záujemcov o zamestnanie alebo oproti konkurencii v biznise vyniknúť ? A ako vidíte budúcnosť, mali by sa na túto oblasť ľudia zamerať viac? 

Grow with Google Slovensko

,,Sebaprezentácia na internete je dnes veľmi dôležitá. Je potrebné si uvedomiť, že každý, kto sa tam pohybuje zanecháva za sebou určitú digitálnu stopu.

V rámci programu Grow with Google bola spustená Grow with Google Academy: Online bezpečnosť, ktorá pokrýva aj tému osobnej online reputácie a digitálnej stopy, ktorú po sebe zanechávame. Digitálna stopa sú informácie, ktoré môžeme nájsť o danej osobe na internete, vrátane jej aktivity a príspevkov na sociálnych sieťach alebo obsahu, v ktorom je označená. Najlepšie si to človek vie predstaviť, napríklad keď zadá svoje meno do Vyhľadávania Google. Nájdený obsah sú útržky digitálnej stopy, ktoré zanechávame vedome či nevedome. Na budovanie osobnej značky dnes vieme využiť online služby ako blogy, YouTube alebo sociálne siete. Je dôležité dávať si pozor na to, s kým na internete komunikujeme a hlavne, čo o sebe zdieľame.

Sebaprezentácia v online priestore patrí medzi dôležité zručnosti pre budúcnosť, ktoré chýbajú mnohým Slovákom a Slovenkám bez ohľadu na vek. Prostredníctvom vzdelávacieho programu Grow with Google sa môžete vzdelávať a rozširovať si obzory v tejto oblasti skrz bezplatné tréningové kurzy, videá a nástroje, ktoré vám pomôžu získať zručnosti pri hľadaní zamestnania, rozvíjaní kariéry alebo podnikania.

Profesia.sk

,,Čoraz častejšie sa stretávame s tým, že personalisti sa o uchádzačoch snažia zistiť viac, ako im prezradí životopis či motivačný list. V súčasnosti sme svedkami toho, že firmy sledujú aj vystupovanie ľudí na sociálnych sieťach. Spomenúť môžeme LinkedIn, ale aj Facebook, či rôzne iné platformy.

Treba však myslieť na to, že tak, ako vie seba prezentácia v online priestore ľuďom pomôcť, im vie aj uškodiť. Personalistom sa môže stať, že natrafia na uchádzača, ktorý prostredníctvom online priestoru prezentuje svoje názory na isté veci. V prípade, že ide o názory, ktoré sú v rozpore s firemnými hodnotami alebo v rozpore s názormi ľudí v komunite kolegov, s ktorými by mal tento človek spolupracovať, môže im to uškodiť.

Treba myslieť na to, že personalisti počas výberu vhodného kandidáta nepozerajú iba na to, čo všetko tento človek vie a aký je odborník, ale taktiež aj na ľudskú stránku. Najmä pri vyšších pozíciách preto o vhodnom kandidátovi rozhoduje skutočne veľké množstvo faktorov.

Vo všeobecnosti však platí, že akákoľvek snaha „navyše“ sa veľmi cení. Zamestnávatelia a teda personalisti sa momentálne stále viac zaujímajú o všetky aktivity uchádzačov. Dnes už preto nerozhoduje iba to, kde človek predtým pracoval, ale taktiež, či spolupracuje aj na iných projektoch, či niekoho podporuje, či sa venuje dobrovoľníctvu, charite, či ho zaujímajú školenia a zdokonaľovanie sa v konkrétnych zručnostiach či veľa iného. O uchádzačovi vedia veľa prezradiť práve jeho aktivity.“


Do pozornosti dávame blog p. Molnárovej na stránke Profesia.sk , ktorý je plný skvelých tipov ako sa presadiť, na čo dávať pozor a ďalších užitočných informácii o pracovnom prostredí a živote.

Ivana Molnárová Profesia
photo credit: Profesia.sk

Nebojte sa komentára, radi pokecáme.