Rozmýšľaš nad vlastnou web stránkou a chceš podnikať na internete? Už pôsobíš na webe, no nedarí sa alebo to akosi stagnuje? Nečakaj, ale investuj do vývoja. Áno, investícia so sebou nesie riziko a do rizika šiel aj môj klient. No podarilo sa. Zvýšil som medziročne obraty e-shopu o 130% a aj organickú návštevnosť o 70%. Pýtaš sa, čo máš robiť, aby si dosiahol také, podobné alebo ešte vyššie čísla? Čítaj ďalej.
Bežne to býva takto, necháš si urobiť web stránku u nejakého freelancera alebo v agentúre, po čase príde ten moment, kedy je web stránka konečne hotová a zverejnená na internete. Očakávania sú veľké a prilepený na monitore čakáš na prvé telefonáty, objednávky, rezervácie a nákupy. Prejde deň, týždeň, mesiac, pri najhoršom pol rok, eufória opadne a tebe sa nevrátilo ani to, čo si investoval do tvorby webovej stránky.
Kde nastala chyba?
VRÁŤME SA NA ZAČIATOK
Presne tak, chyba sa stala úplne na začiatku. Okrem toho a v rámci toho, že si si možno vybral zlého freelancera alebo agentúru by si mal ty alebo aspoň tí, ktorým si to dal robiť vedieť, že web má svoje pravidlá a princípy vyhľadávania, ktoré treba optimalizovať tak, aby sa práve tvoj produkt a služba zobrazili hľadajúcemu. Nehovoriac o tvorbe nápaditého a kreatívneho marketingu, zapojenia tímu ľudí a investovania.
Dobrá správa č. 1
Čoraz viac podnikateľov na Slovensku tomu začína rozumieť, online trh naberá na kvalite a tak je dnes problém vychytať dobrého digitálneho marketéra, ktorý má “voľno“.
Zlá správa
Bude ťažšie dobehnúť tých, ktorí na to prišli skôr.
Dobrá správa č. 2
Nie je to vôbec nemožné. Niekoľko webov som už nakopol. Pozri moje portfólio.
ALFA A OMEGA
Dôležitú vec, ktorú si treba už na začiatku uvedomiť je, že marketing sa nedá urobiť. Marketing sa robí. Je to dlhodobá činnosť, ktorá sa začína pri zakladaní podniku a ešte pred spustením webu.
Sila požadovaného výsledku v konečnom dôsledku nesúvisí len s činnosťou online marketéra alebo marketingového manažéra. Pre dosiahnutie vyšších obratov je potrebné aktívne zapojenie sa všetkých. Od šéfstva, cez prvý kontakt so zákazníkom, až po kuriéra. Ale poďme späť do digitálu…
MÔJ KLIENT
Môj klient je skvelý človek, ktorého najväčšou výhodou je, že svoju prácu a odvetvie, v ktorom pôsobí miluje. Kamenný obchod a e-shop mal pred mojim príchodom aktívny približne 2,5 roka a zameriava sa na špecifické oblečenie a špecifickú obuv. Priemerný počet objednávok mesačne bol okolo 250 predaných produktov pre slovenský a český trh dohromady.
Čo sa týka pozície v Google, bez platenej PPC reklamy, ho bol problém v organickom vyhľadávaní čo i len zahliadnuť.
AKO ZVÝŠIŤ OBRATY A NÁVŠTEVNOSŤ WEB STRÁNKY
10 KROKOV, KTORÉ SME APLIKOVALI NA ZAČIATKU
1. KONZULTÁCIA
Klienta som potreboval spoznať, nadýchať sa prostredia, v ktorom pracuje, pochopiť jeho očakávania, predstavy, vízie a vycestovať za ním. Pri prvom kontakte teda uprednostňujem určite osobný kontakt, keďže na základe neho sa vôbec rozhodujem, či do spolupráce pôjdem.
2. ANALÝZA KONKURENCIE
Ak sa spolupráca rozbehne, čo sa rozbehla, okamžite po stretnutí som si dôsledne poobzeral konkurenciu, jej aktivity a úroveň jej práce. Všetko zapisujem a po čase klientovi prinášam na stôl prvé postrehy a porovnania, v ktorých jasne vidí, čo sa deje na jeho trhu. Zväčša býva toto bod, kedy klient prichádza na to, že priestoru na realizáciu je strašne veľa a veľa je aj toho, čo treba dobehnúť.
3. AUDIT WEBOVEJ STRÁNKY
V prípade, že klient už svoj web má, začínam s jeho podrobnou analýzou. Porovnávam ho s konkurenciou, vychytávam chyby, prichádzam na to čím je alebo môže byť klient výnimočný. Ladí sa nová taktika a spôsob sebaprezentácie a komunikácie. Väčšinou sa do spolupráce pridáva grafik, programátor a ľudia od fotky a videa. Z predchádzajúcej vety vyplýva, že sa v tejto fáze začína skloňovať úprava a redizajn webovej stránky.
4. ANALÝZA KĽÚČOVÝCH SLOV
Podrobne si zanalyzujeme kľúčové slová. Ako na dlani dostanem presne to, čo Slováci alebo Česi na google hľadajú. Celá podstata tkvie práve na tomto mieste. Čo ľudia hľadajú, tomu prispôsobím svoj web. Dokument dopĺňam o konkrétne štatistiky, súčty, lokalizácie, grafy, ktoré zreteľne a jednoznačne klientovi povedia ako nastaviť jeho web. Premena a roztriedenie celého obsahu začne meniť nielen správanie zákazníka na webe, návštevnosť, ale aj vytúžené konverzie.
5. NÁVRH WEBOVEJ STRÁNKY
Analýza kľúčových slov nie je skvelá len vďaka tomu, že pochopím to, čo ľudia hľadajú, ale aj v tom, že jej výsledky odvodím do stavby nového webu. Klientovi dokážem krásne navrhnúť web do jednotlivých levelov, roztriedených do dimenzií a stavba webu je zrazu zreteľná, uprataná a logicky vyladená práve podľa toho, ako princípy vyhľadávania fungujú.
Tu by som chcel zdôrazniť chybu mnohých prevádzkovateľov webových stránok, ktorí to robia opačne. Najprv si postavia web, potom investujú do analýzy a potom musia opäť investovať a postaviť nový, optimalizovaný web.
6. NÁVRH MARKETINGOVÝCH KAMPANÍ
Život. Weby akosi úplne zabudli na aktivitu a život na ich stránkach. Sú doslova mŕtve. Informácie neaktualizované aj niekoľko rokov alebo na druhej strane úplne preplácané a zahltené kopou zbytočností a tak po prvej návšteve web viac nenavštívite. Snažím sa webu dať pridanú hodnotu, vytvoriť vzťah medzi klientom a zákazníkom, ponúknuť dôvod, aby sa človek na web opäť vrátil. Marketingové kampane síce treba dlhodobo testovať, ale je to skvelá vec, ktorou sme prostredie webu oživili a zákazníkov aj trochu na webe zamestnali.
7. STRATÉGIA SOCIÁLNYCH SIETÍ
Každá sociálna sieť má mať svoju vlastnú stratégiu, svoj vlastný život a svoj vlastný spôsob komunikácie. To všetko však treba skĺbiť tak, aby pocit jedného biznis modelu ostal stále zachovaný. S klientom si stratégie rozoberieme, hľadáme spôsoby na správu týchto médii, pravidelnú udržiavanosť a vzájomnú prepojenosť. Človek by neveril, aká zmena nastane v návštevnosti webu a náraste konverzií, ak sa o svoju sociálnu sieť začnete starať.
8. COPYWRITING
Táto služba je priamo prepojená s analýzou kľúčových slov, na základe ktorých vieme presne aké slová a v akom tvare použiť v textoch na našich webových stránkach. Vylaďujú sa nadpisy a popisové texty a tak ako v ostatných prípadoch aj tu je dôležité, aby bol obsah originálny. Algoritmus si musí povedať áno, tento web hľadajúcemu ponúknem, pretože obsahuje najrelevantnejšie informácie.
9. WIREFRAME
Poskladali sme si najdôležitejšie časti webu. Máme grafika, programátora a ľudí okolo fotky a videa. Nadišiel čas, aby sme obliekli web do nova. Ja sa odrážam od tzv. wireframu alebo modelu rozmiestnenia obsahu na webovej stránke. Je to náčrt, ktorý dá klientovi predstavu v akej projektovej forme by sa jeho redizajnovaný web mohol zobrazovať. Wireframe je skvelá pomôcka, ktorá napomáha pri komunikácií s každým, kto sa na webe podieľa.
10. TRACKING
Web máme hotový, investovali sme nemalo práce, času a prostriedkov. Nastáva fáza merania, v ktorej sledujeme správanie zákazníkov, klikanosť, návštevnosť, čítanosť, konverzie, pohyb zákazníkov po stránke a ostatné detaily. Meranie nám umožňuje časom optimalizovať web a testovať dodatočne iné rozmiestnenie dôležitých prvkov. Snažíme sa dosiahnuť čo najkomfortnejšie prostredie pre užívateľa a naviesť ho do cieľa.
Takto vyzeral v skratke rok práce, kedy sa urobili konkrétne kroky pre zlepšenie podnikania klienta na webe.
VÝSLEDKY PO OPTIMALIZÁCII WEBOVEJ STRÁNKY
V grafe ponúkam pohľad na porovnanie dát z obdobia pred mojim príchodom s obdobím, keď sme upravili prvé stránky webu, nahodili sa nové texty, optimalizovali duplicitné stránky, vyladili sa chyby, začali sa nahadzovať vlastné fotky produktov a ďalšie nové nastavenia a zmeny. Čísla tešia o to viac, že ešte ani zďaleka sme webový predaj nedoladili a nedooptimalizovali úplne a taktiež sa zatiaľ nezapojili všetky marketingové kanály.
Prvé dáta sa týkajú výsledkov organického vyhľadávania pre slovenský trh. Krivka jasne ukazuje nárast najdôležitejších troch faktorov a to návštevnosti, transakcií a tržieb.
Druhé dáta sa týkajú výsledkov celkového zapojenia kanálov (ppc,organika, social atď.). Krivka jasne ukazuje nárast najdôležitejších troch faktorov a to návštevnosti, transakcií a tržieb.
Do štatistík pridávam aj iné porovnávania:
- Počet objednávok v období roku 2016 – 2017 bol v priemere 120 objednávok mesačne v SK + CZ, v roku 2017 – 2018 a po marketingových zmenách a optimalizácii webu to bolo v priemere 300 objednávok mesačne v SK + CZ.
- Počet predaných produktov v období roku 2016 – 2017 bol v priemere 250 predaných produktov mesačne v SK + CZ, v roku 2017 – 2018 a po marketingových zmenách a optimalizácii webu to bolo v priemere 600 predaných produktov mesačne v SK + CZ.
Čísla z databázy však nie sú spoľahlivým a dostatočným ukazovateľom úspešnosti, keďže vyšší nárast konverzií znamená aj vyšší nárast reklamácií, vrátení tovaru, navýšili sa náklady na externých pracovníkov a ďalšie činitele.
Výsledky po optimalizácii webu sú však k spokojnosti klienta. Čiastočne sa zbavil vysokej závislosti na platenej reklame, no cieľom do ďalšieho obdobia je dosiahnuť, aby sa organika stala podstatným zdrojom obratov. Nie však jediným.
ZAPÍSAŤ ZA UŠI
Ak niekto vyhodnocuje veci na základe Last Click-u, to znamená, že na základe údaju, ktorý ukazuje odkiaľ sa k nám zákazník preklikol k nákupu posledne, ten má veľmi nespoľahlivé predstavy o skutočnosti. Preto všetky dosiahnuté výsledky na záver nechcem pripisovať iba sebe. Je to výsledok viac ako roku usilovnej a systematickej práce tímu ľudí, budovania brandu, kreatívy, marketingu v teréne, platenej reklamy a zapojenia veľkej časti marketingových kanálov.
Zákazník k vám môže prísť a nakúpiť organicky, no ovplyvniť ho k nákupu mohla pár dni predtým vaša platená reklama!
Slová Davida Ogilvy-ho, ktorého volajú otec reklamy hovoria za všetko:
,,Každý hlupák dokáže obchodovať, ale iba vytváranie značky vyžaduje génia, vieru a vytrvalosť. “
UŽ VIAC NEPOCHYBUJ
Pochybovať o efektivite SEO optimalizácie a sile online marketingu sa už dnes nevypláca. Ako môžete vidieť stačí tak “málo“ a vaše podnikanie na internete dostane úplne iný rozmer a dynamiku.
Ak chcete nakopnúť svoj biznis alebo máte záujem o iný typ spolupráce, budem rád ak ma kontaktujete.